Selasa, 5 Mei 2009

Sambungan...

Di saat isteriku berjuang di dalam kamar pembedahan. Aku pula terpacak bersendirian bak 'Security guard' yang tidak bergaji di tepi pintu kamar pembedahan. Yang aku ingat disaat itu juga, aku hanya mampu berdoa kepada tuhan "Selamatkanlah isteri dan anakku..". Tiba-tiba aku disapa "Abang tunggu isteri ke?". Aha nak juga aku jawab " Tak tunggu nenek nak bersalin..." aha.. Tapi sebenarnya aku tak salahkan lelaki yang menegur itu, sebab tahu yang dia pun senasib dengan diriku menanti saat kelahiran cahaya mata. Rancak juga kami berbual sampai tak sedar yang isteri member tu dah selamat pun bersalin. Tahu-tahu nurse dah bawa anak dia ke bilik lain untuk dibersihkan. Alahai...dia yang baru sampai tak berapa minit pun dah bersalin isterinya, mana isteriku ni? Emmm..tak senang duduk dibuatnya. Melihatkan telatahku yang resah gelisah, seorang nurse cuba mententeramkanku dan minta aku duduk di ruang menunggu.
Aku menunggu di ruang menunggu di hadapan kaunter nurse yang sedang sibuk merawat bini-bini orang yang nak bersalin. Timbul pulak perasaan ingin tahu, "Emmm.. Dalam sehari berapa ramai cicit adam dilahirkan?" Wallahua'alam semua itu kuasa Ilahi. Ku belek-belek jam tangan menunjukkan sudah pukul 4.30 petang. Sedar tak sedar sudah 2 jam aku menunggu isteriku, suara Ibnu Ahmad Shahir pun tak juga kedengaran. Degup jantungku bertambah kencang, aku cuba perlahankan degupan itu dengan dengan, membaca ayat kursi entah berapa kaliku ulang pun tak tahu. Dalam pada itu aku cuba menenangkan diri dengan membayangkan saat-saat manis yang akan dilalui bersama isteri dan anakku nanti. Aha macam-macam yang seronok digambarkan.
Dalam aku mengelamun, tiba-tiba lalu dihadapanku katil troli yang ditolak oleh seorang attandance hospital, ku menoleh dan ku lihat isteriku yang lesu terbaring di atasnya, di kakinya terdapat objek yan bergerak-gerak. Alhamdullillah zuriatku dah selamat dilahirkan. Tanpa berlengah aku terus azan dan iqamahkan ke telinga puteraku.

Ada lagi sambungan.....

1 ulasan:

  1. slow aaa..
    kasi tulis laju-laju loo
    mau untung lebih kaa
    manyak mini series ni

    BalasPadam