Ahad, 1 Januari 2012

Selamat Melangkah ke tahun baru - 2012

Dengan lafaz bismillahirrahmanirrahim...
Marilah kita bersama-sama memanjatkan doa ke hadrat Illahi kerana masih bernyawa untuk menyedut udara yang segar di tahun baru 2012. Alhamdullillah..sekali lagi kita dipertemukan oleh nya dengan tahun baru masihi, untuk itu sepatutnyalah bagi sebagai hambanya yang bersyukur hendaklah kita menanamkan azam mudah-mudahan di tahun baru ini kita semua dapat mempertingkat amal ibadah serta menjauhkan diri dari kemungkaran.

Saban tahun apabila diberitakan kedatangan tahun baru, maka setiap daripada kita pastikan akan memasang azam. Azam tahun baru ini seolah-olah sinonim dengan tahun baru, tetapi apakah penghayatan serta kekuatan setiap azam baru itu. Adakah ianya sekadar ungkapan bagi menceriakan tahun baru atau ikrar yang hanya terungkap di lidah tapi tidak boleh direalisasikan?

Janganlah kita berazam seperti angan-angan Mat Jenin, yang mana tinggi keinginan sehingga lupa dimana dia sedang berada yang akhirnya menyebabkan dia rebah ke tanah dan tidak bernyawa. Biarlah azam yang ditanam itu bersesuaian dan mampu untuk dicapai kerana kepuasan yang pasti kita dapat apabila ia menjadi kenyataan.

Cukup setakat disini sebagai bingkisan dari ASLIND di tahun baru 2012. Mungkin banyak lagi akan tercoret di halaman ini selagi tahun 2012 masih belum melabuhkan tirainya. Sebagai renungan:

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ بَلِّغُوا عَنِّي وَلَوْ آيَةً وَحَدِّثُوا عَنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَلَا حَرَجَ وَمَنْ كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّدًا فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنْ النَّارِ. (البخاري والترمذي)

Dari Abdullah bin 'Amr ra., dari Nabi s.a.w., sabdanya: "Sampaikanlah (apa yang kamu dapat) dari ku walau satu ayat sekalipun; dan ceritakanlah (apa yang sampai kepada kamu) darihal Bani Israel dan (dalam pada itu) tidak ada salahnya (kalau kamu tidak ceritakan). Dan (ingatlah!) sesiapa yang berdusta terhadapku dengan sengaja, maka hendaklah ia menyediakan tempatnya dalam neraka.

Maasalamah wa ilal liqa'

1 ulasan: